Forfatter Emne: Poly-seksuel?  (Læst 6503 gange)

Minka

• Polyer
  • Nyt medlem
    • Vis profil
Poly-seksuel?
« Dato: September 21, 2011, 01:04:10 am »
Kan vi bruge ordet poly-seksuel, når vi ikke mener direkte poly-amorøs og ej heller swinger?

Poly betyder flere. Amori henleder til kærlighed. Polyamori = Flere kærlighed.

Swinger = "Betegnelse for de mennesker som kommer i Swingermiljøet. Swingerne besøger ofte swingerklubber hvor de møder andre swingere. Swingerklubberne er således swingernes mødested og "legeplads". (Kilde: Wikipedia)

Poly-seksuel kunne således være betegnelsen for dem, der ikke ligefrem vil sige at de elsker flere partnere, men som er (eller har et ønske om at være) seksuelt involveret med flere end én.  Og som ikke kan identificere sig med at være swinger, gå i swingerklubber, eller bryde sig om swingermiljøet.

« Senest Redigeret: September 21, 2011, 01:09:18 am af Minka »

sjyli

• Administrator
  • Fuld medlem
    • Vis profil
Sv: Poly-seksuel?
« Svar #1 Dato: September 21, 2011, 11:55:39 am »
Nu synes jeg at enhvert forhold hvor man har sex fast er en slags kærlighedsforhold. For sex er en slags kærlighed. Og at se hinanden fast er da en slags forhold.

Derfor ser jeg "polyamori" som dækkende både for de, der er til flere kærester, og de, der er til flere elskere.
:)
Kan det ikke gå?

Mia

• Polyer
  • Nyt medlem
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: September 21, 2011, 17:24:16 pm »
Jo, men der er jo dem som ikke har sex fast. :-)

TheTemptress

• Gæst
« Svar #3 Dato: Oktober 05, 2011, 18:15:56 pm »
Slår lige op i min Dictionary of Biological Terms
polygamy: having more than one mate at a time
polyandrous: mating with more than one male at a time. n polyandry
polygyny: having more than one female mate at a time

hmm, spøjst at der i mændenes definition står, at de har flere partnere, hvorimod der i kvindernes står at de parrer sig med mere end én. Oh well, jeg vil stadig sige, at jeg er polygam

Hans

• Polyer
  • Nyt medlem
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Oktober 07, 2011, 02:11:12 am »
Well jeg har en lille smule kendskab til Latin og Græsk.
Polyamourøs er en pænt ringe betegnelse da den er lavet af det græske polus og det latinske amor. De to korrekte betgnelser ville derfor være multiamourøs og polyfil. Der er desværre ingen af de to der fanger det mundrette ved "Polyamourøs".

Jeg kalder mig selv polyamourøs da jeg har haft kvinder jeg elsker ved siden af min kone som dog altid er hævet op over alt
>>>---<33--->

Naomi Hagelberg

• Polyer
  • Nyt medlem
  • polygam
    • Vis profil
    • SexNørd
« Svar #5 Dato: Marts 13, 2016, 09:58:35 am »
Når man googler polyseksuel, så opdager man hurtigt, at dette ord allerede er i brug i LGBT miljøet, så det er nok ikke så godt, at vælge lige det ord, da det vil give forvirring i dialogen, hvis vi tager et ord, der allerede er i brug og betyder noget andet.

http://dan.wikitrans.net/Polysexualitet

Hvilke andre ord kan man i stedet bruge?
promiskuøs - nogen syndes dog at det også er et negativt ord.
til åbne forhold - hvilket dog af nogen bruges som et paraplyord for non-monogame forhold.
monoamorøs - omend det ikke siger noget om ens seksuelle præference for flere personer.
Andre forslag?
ejer sexnørd.dk og underviser/rådgiver i non-monogami