Forfatter Emne: Hvad ER polyamory egentligt?  (Læst 4284 gange)

Tonni Lerche

• Polyer
  • Nyt medlem
    • Vis profil
Hvad ER polyamory egentligt?
« Dato: September 20, 2011, 05:18:02 am »
Der er sikkert mange måder at definere poly'ere på...

Men her er et  - hvad jeg synes - er et rigtig godt link med MASSER af godt info :)

http://da.wikipedia.org/wiki/Polyamory

Håber det kan bruges :)

Micha

• Polyer
  • Nyt medlem
    • Vis profil
Sv: Hvad ER polyamory egentligt?
« Svar #1 Dato: Oktober 24, 2011, 17:59:55 pm »
Jeg vil heller ikke mene, at jeg decideret stræber efter flere kærester, selvom jeg betragter mig selv om polyamourøs. Da vi (min mand og jeg) åbnede for vores forhold, var det for at prøve sex med andre, ikke for at involvere os følelsesmæssigt med sekundære sexpartnere.

Det har så alligevel været tilfældet for os begge, og vi har åbnet øjnene over for, at vi godt kan elske flere på en gang.

Hvis forholdet til min nuværende kærling/kæreste engang skulle gå i stykker, ville jeg ikke nødvendigvis lede efter en ny kæreste. Men mødte jeg en, som jeg blev forelsket i, ville det nu være naturligt for mig, at dyrke det forhold ved siden af mit ægteskab. Jeg leder således heller ikke efter flere kærester lige nu, men skulle jeg møde en, som jeg forelskede mig i, måtte jeg jo se, om der var tid og mulighed for at pleje alle 3 forhold på en gang. Tidsfaktoren kunne dog godt gå hen og blive en afgørende faktor her ;)

Jeg ville have det fint med at kun at være nært følelsesmæssigt involveret i min mand, og behøver ikke nødvendigvis andre, men er åben overfor at forelske mig i andre. For mig at se, er det hele kernen i at være polyamorøs. At man ikke partout SKAL have flere forhold på en gang, eller skal søge at få det,  men at man anerkender, at man KAN have et åbent, meningsfyldt og respektfuldt kærlighedsforhold til flere på en gang, og tager imod de muligheder man får.

Hans

• Polyer
  • Nyt medlem
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Oktober 24, 2011, 18:23:57 pm »
Jeg ville have det fint med at kun at være nært følelsesmæssigt involveret i min mand, og behøver ikke nødvendigvis andre, men er åben overfor at forelske mig i andre. For mig at se, er det hele kernen i at være polyamorøs. At man ikke partout SKAL have flere forhold på en gang, eller skal søge at få det,  men at man anerkender, at man KAN have et åbent, meningsfyldt og respektfuldt kærlighedsforhold til flere på en gang, og tager imod de muligheder man får.

Det er jo lidt ligesom at man som Mono/hetero/straight også sagtens kan nyde at være single.

Jeg kan personligt ikke rigtigt forestille mig som single Gyyyyyyyyyyyyys

lpfischer

• Polyer
  • Nyt medlem
    • Vis profil
    • Blog om lidt af hvert
« Svar #3 Dato: November 24, 2011, 14:00:29 pm »
Jeg er faktisk enig i, at poly handler om *kærlighedsforhold* til at mere end én.   Men "stræben efter" er lige lovligt stærkt.  Jeg kan ikke mindes at jeg nogen sinde har "stræbt efter" en partner - heller ikke da jeg var single.  For mig er partnere "noget der sker".  Jeg tror "åben for" er bedre end "stræben efter".   

Bemærk at "åben" ikke betyder at man har et åbent forhold.  Man kan sagtens have et lukket forhold at tre eller fire, og det er helt bestemt poly.

På den anden side syn's jeg at netop den åbenhed for at elske flere, at have kærlighedsforhold til flere er et vigtigt element af poly.  Kærlighed til én / parforhold med én og sex med mange er en fin ting, det er bare ikke det jeg forstår som poly, hvis det er en del af aftalen, at det ikke må udvikle sig til mere end sex med andre. 
twitter: @lpfischer, FB/G+: Lars Fischer

JanAA

• Polyer
  • Nyt medlem
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: December 06, 2011, 12:31:23 pm »
Her er jeg nok meget på linie med lpfischer, også for mig betyder poly åbenhed for at man kan elske mere end en enkelt person på samme tidspunkt, åbenhed for at have mere end et enkelt kærlighedsforhold af gangen ... Ikke at man skal have det, men at man er åben overfor det og kan have det.
Men jeg opfatter det nu også bare som min egen definition af poly, og at andre mennesker har deres egen definition af poly ser jeg ikke noget problem i.

Jeg har (endnu) heller ikke oplevet, at jeg selv har haft flere kærlighedsforhold på samme tidspunkt, at jeg har elsket mere end en enkelt person af gangen, men har levet sammen med en kvinde der også har elsket, og været forelsket i, andre end mig mens vi var sammen, og det var ikke noget problem for mig ... Det er på den måde jeg har oplevet mig selv som polyamorøs